Att blogga eller inte blogga? Det är frågan...

Efter ett långt samtal med Johanna på msn igår så kom vi in på det här med bloggande...
Varför bloggar man igentligen?
Det blev en liten tankeställare för mig... Varför sitter jag här vid datorn och skriver helt obegripliga saker om mitt liv?
Det finns både bra och dåliga saker med bloggandet, och jag tänkte lista några av dom...
Först och främst tror jag att bloggandet kan leda till att man blir mer osocial än vad man redan är...
Istället för att mina vänner frågar mig hur jag mår, vad jag gjort i veckan och allt sånt runt omkring så läser dom i min blogg, och där får reda på det mesta, alltså det som den som skriver vill dela med sig till världen...
Den som skriver skriver alltså på ett rätt opersonligt plan... Man kan ju inte skriva saker man bara skulle säga till en riktigt nära vän, eftersom att chansen är oerhört stor att en mindre bra vän läser bloggen, som igentligen inte skulle veta det man skrev...
Alltså måste man lägga bloggandet på en lägre nivå, än om en av mina bättre vänner skulle fråga mig privat (face to face)

hxdfh

Men sen när man bloggar så får man andra "mindre bra vänner" som också läser bloggen, som vill veta vad som händer i ens liv, och vad man har i tankarna... Men som annars aldrig skulle gå och prata med en privat...
Alltså märker man om man inte bloggar, vilka som faktiskt bryr sig på riktigt, och vilka som mest flyter med, och läser i brist på annat att göra...
gsgsd

Men varför skriver jag blogg nudå?...
Ja, jag vet faktiskt inte så noga... Jag kan inte säga att det är så oerhört roligt, att jag bara inte kan sluta göra det... för så roligt är det faktiskt inte :P Största anledningen till att jag bloggar tror jag är för att jag vill att folk ska läsa om vad jag gör å tänker... Tittar flera gånger per dag på hur många som läst bloggen och så... Inte för att det är många... Men det är Många fler än dom som faktiskt bryr sig på riktigt...
Sen kan jag inte undgå att jag skriver i brist på annat... Sitter alldeles för många timmar vid datorn, där jag inte gör någon nytta alls...
gfgsdsd

En annan fråga då... Varför läser man andras bloggar?
Varför läser jag andras blogg?
Jag har 10-20 bloggar jag läser dagligen, men varför i hela friden lägger jag ner tid på det? En bra dag kan jag sitta i säkert en timme å läsa bloggar...
Jag läser bloggar (Era bloggar) för att jag bryr mig om er, hur ni mår, vad ni gör, vad ni ska göra, vad ni tänker på...
Men nu då... när jag nyss suttit å förklarat hur osocial och opersonlig man "är" när man läser andras bloggar.
Varför läser jag era bloggar istället för kanske göra en liten ansträngning och fråga på msn istället? skriva ett sms? Eller varför inte ringa?...
Allt jag skrivit hitills är sånt jag själv är dålig på... mycket dålig på faktiskt... Och det är väl bland annat därför jag tänkte dela med mig av det här... Vissa av er kanske tycker jag bara är dum som tänker som jag gör, och vissa av er som läser kanske fick er en tankeställare också...
Har skrivit väldigt mycket nu, och för att ni inte ska tröttna helt på mig så ska jag sluta skriva nu...
även fast jag säkert kan komma på mycket mer att skriva... Men det här får vara nog...
Vad ville jag säga med det här blogginlägget? Har faktiskt ingen aning... Det är säkert dåligt skrivet, och osamanhängande, men det får ni ta...

ghljghl

Kommentera gärna och berätta farför just du läser min blogg...
Ledsen om någon tagit illa upp å allt sånt... Är inte arg/ledsen/eller så på någon...
Tycker bara det är värt att fundera på det där...

TjippTjopp

Kommentarer
Postat av: Sara

Bra skrivet! Jag satt senast idag och funderade på samma saker. Varför bloggar man? Jag har iallafall kommit fram till att jag bloggar till största del för att jag vill komma ihåg saker och för att jag tycker att det är pretty funny =) Och din blogg läser jag nog mest för att det är kul att se vad du har för dig och det är många intressanta inlägg :) Man borde ju egentligen komma och hälsa på och prata, smsa, msna eller ringa men det är inte alltid man har tid så då tar man kanske en liten titt på bloggen istället för det är lätt att styra. SÅ upplever jag det iallafall. Och jag skulle kunna skriva massa mer men den här kommentaren är redan så lång ;) (tack för kommentarerna förresten och jag ska komma ihåg det nästa gång^^) Gonatt eller nåt^^

2008-08-25 @ 22:06:05
URL: http://galentupp.blogg.se/
Postat av: Johanna

Bra skrivet Erik.

Du vet redan vad jag tycker om bloggande. Både för- och nackdelar. Hoppas jag gav dig några tankeställare. Hur som helst så tycker jag i alla fall att det är väldigt roligt att läsa din blogg, även om vi hörs på annat sätt också =) Det är BRA!



När ska vi beställa resan då? ;)

2008-08-25 @ 22:14:29
URL: http://jobeart.blogg.se/
Postat av: emma

detta var bra skrivet erik! :) om vi säger såhär, jag skriver min blogg för att jag behöver få ur mig allt, orkar inte gå och bära på det och sen för att jag ska kunna kolla tillbaka på mitt liv när jag är äldre och se hur jag har förändrats och vad jag har gjort tidigare i mitt liv:) jag läser din blogg för att vi inte ses så ofta med för att jag bryr mig om vad du gör och hur du mår.



okeej. erik. vi MÅSTE ses snart detta är ju pinsamt nästan. tusen pussar och gud välsigne dig!

2008-08-25 @ 22:34:12
URL: http://emmaliinderoth.blogg.se/
Postat av: Mia-Simone

Hej Erik, de va kul å læsa din blogg. Sjelv har ja inte fattat de her m att blogg.. tycker det mest er ett mode... men kanske det er så att m-skor behøver skriva av sig å få respons.. om jag nån gång skulle blogga så skulle jag nog bara slænga ut bilder på møbler lr annat kreativt. men det er jo mig.

Jag får se om jag kikar in nån fler gång. Men det va kult att læsa !!

hade gott å god forts. på 2009 !!

//Oslo //

2009-01-13 @ 14:22:42

Kommentera mera =):

Namn:
Slipp skriva nästa gång

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Har du en blogg?

Skriv, skriv, skriv =)

Trackback
RSS 2.0