Dagens samhälle och sjuka ideal...

"Den här dockan är känd över i princip hela världen, och dockan säljs 2 stycken per sekund dygnet runt och har genom tiderna sålts i 500 000 000 exemplar i 140 länder.
Det betyder alltså att under den här tiden jag kommer att prata så kommer det säljas ungefär 600 stycken dockor. Företaget som skapade dockan heter Mattel, och är det största leksaksproducerande företaget i världen och har alltså gjort ett 100-tal andra leksaker, men inget så framgångsrikt som denna docka.
Dockan skapades 1959 i New York, alltså för 46 år sedan. Det var Elliot och hans fru Ruth Handler som kom på ideén, dom ville skapa en docka, och inte en vanlig porslins docka, utan en mer realistisk docka som såg ut som en riktig människa fast i mindre format.
Dockan är oändligt populär, speciellt i USA där det är räknat att 90% av alla kvinnor har någon gång ägt en sådan docka. Men, trots att den är så otroligt känd och omtyckt av så otroligt många människor så är det inte utan kritik den har sålts; Den har beskyllts för anorexi skapande."

Det är som ni troligen redan vet Barbie som det pratas om. Är inte jag som skrivit texten utan jag har snott den, och sen ändrat några ord...
6rd7gjf

För ett par dagar sen hade jag ett givande samtal med en person... Och det fick mig att fundera lite på alla sjuka ideal och allt annat skit... Speciellt sånt skit som tjejer utsätts för av oss killar.

För att återgå till Barbie då... så här är lite mer ur texten...

"Beräkningar har gjorts, och visat att om Barbie var en riktig människa och var 180 cm lång så skulle hon väga 39 kg. Jag menar 39 kg, är det någon här inne som väger det? Man har också räknat ut dockans BMI (som är ett sätt att se om man är överviktig eller underviktig) en normal viktig människa har ett BMI från 19 – 24. Och Barbie dockan har ett BMI på 11, vilket betyder att hon är galet underviktig."

Är inte detta sjukt? först läser man att 90% av alla kvinnor i usa någon gång har ägt en Barbie.
och sen läser man hur en barbie skulle se ut om den va människa... Man kan ju se ett samband till alla sjuka ideal som finns...
Att vara tjej lär verkligen inte vara lätt... Funderar över det lite då å då när man pratar med vissa personer, och "ni" har det inte lätt... Mycket tack vare oss killar... Vi ställer så oändligt stora krav på er... Ni ska sminka er, vara fin i håret, ha stora bröst, smal midja, snygg rumpa, och så vidare...
Men om man tänker så då... Då är det ju en "barbie" man vill ha som kille... och hur sjukt är inte det egentligen?...
Tror inte att någon kille vill ha en sådan tjej innerst inne... Tror att innerst inne i en kille så kvittar det hur tjejen ser ut...
Yea right tänker du... Men jag tror det... Problemet med oss killar är att vi är så stört fega... Vi vågar aldrig stå för det vi själva tycker i rädsla att bli mindre poppulär... Har man inte en snygg tjej är man inget... Så jag tror nästan att vi killar har lärt oss att säga att man vill ha en "barbie" till tjej, bara för att verka cool...
Eller, jag tror att man har lärt sig att säga så... det kommer som en reflex från hjärnan att säga så... Men om man själv tänker efter, så tror jag att dom flesta killarna egentligen skiter i hur tjejen ser ut innerst inne...
Men vi vågar alltså inte stå för det i rädsla för vad andra ska tycka (omedvetet)

Och detta skapar ju press på er tjejer... Att alltid sträva efter att bli en barbie... detta kanske är helt ointressant för er att läsa... men skit samma, jag skriver hur som hellst... är det ingen som läser är det väl så, jag sprider lite tankar hur som hellst... Detta är alltså bara mina egna tankar, så jag säger absolut inte att såhär är det, eller såhär ska det vara... utan det är bara vad jag tror...
well back on track...
Hur tror jag detta påverkar er tjejer då?... Media... det är självklart det första man tänker på... och det vet ju alla att media är CP i dagens samhälle... så det tänker jag inte skriva nått om...
Utan jag tror att det mesta ligger i dåligt självförtroende hos er tjejer... Ta till exempel i skolan... när jag gick i skolan så va det killarna som styrde och ställde... "vi" gjorde som vi ville, med vem vi ville... Jag var med i det poppulära gänget i klassen, men gjorde inte mycket väsen av mig... flöt mest med i gruppen...
Men såhär i efterhand har det slagit mig vilket svin man varit... Det jag tänker mest på är på vintrarna... Tänk så stört många dagar någon eller några stackars tjejer blivit offer för att vi killar vill verka tuffa...
5 killar släpar ut en tjej, lägger henne i snön, och täcker över henne med snö... och sen när det är klart springer alla därifrån som små harar, och skrattar och tycker det är skitkul...
Fega? minst sagt!... tuffa? inte på en fläck!... Tuff hade man varit om man hade sagt ifrån, och hjälpt tjejen i fråga istället...
Men varför gjorde man inte det då?... Jag hoppas att begreppet "ung och dum" stämmer in på det där... men jag är osäker... för tyvär ser man mycket sånt där småskit även på jobbet... men visst det är myyyycket mindre än vad det var i skolan... Speciellt i högstadiet...

Sen är det ju alla glåpord som slängs efter er tjejer i korridorerna hela tiden... tänker lite på den här reklamen:
http://www.youtube.com/watch?v=pC-yqGhlpQM
Det handlar ju inte om det jag pratar om, men bra nära... Som jag ser det så är det vi killar gör i korridorerna mot er tjejer mobbing, och det är ju det filmen handlar om...


Jag har egentligen ingen aning om vad jag vill säga med det här inlägget... Kanske att jag tycker synd om er tjejer som måste stå ut med oss killar... och där räknar jag självklart in mig själv... jag är inte ett dugg bättre själv...

Har du orkat läsa allt hitills har du gjort det bra... Är inge bra på att skriva, men jag har iaf skrivit nu... osammanhängande eller inte... skit samma, jag är ganska osammanhängande av mig i så fall :P haha...

Enough is enough... och det va länge sen det va det!...

"Edvin: Har jag sagt att jag har jobbat i 15 år på ett företag som montal monterar larm.
Sture: Nej.
Edvin: det var tur för då hadde jag ljugit."

Kommentarer
Postat av: Sara

Oj, Bra skrivet Erik!

Blev faktiskt väldigt paff efter det här inlägget. Sorgligt men sant!

För ett tag sen hörde jag några killar som sa att det inte fanns någonting negativt med att vara kille. Sedan dess har jag funderat mycket på det och undrat varför det finns så mycket negativt med att vara tjej. Jag försöker inte säga att ni killar har det jättelätt hela tiden och att det inte finns svåra grejer men jag blev väldigt fundersam när jag hörde det.

Jag, som tjej, vill inte säga mer än att det är inte alltid lätt med all press och sånt men killar har väl också en slags "omedveten" press på sig, eller? Sorry för den långa kommentaren, blev glad men fick samtidigt en tanke ännu mer aktuell. Tack!Än en gång. Mycket bra skrivet.

2008-09-08 @ 22:08:38
URL: http://galentupp.blogg.se/
Postat av: David Ollars

Jag håller med! det var väldigt bra skrivet! Jag känner verkligen igen mig på det du skriver. Bra att du skriver det! Tack!

2008-09-08 @ 22:20:10
Postat av: Ida

Vi pratade om det här på i klassen och då berättade en av killarna att det ligger väldigt mycket press på dem också. Han hade sett senaste Bond-filmen och önskade att han var lika vältränad som Craig. Jag tror att vi är alla lika osäkra/säkra bara att det ter sig på olika sätt. Och tyck inte synd om oss, det gör oss bara svagare.

2008-09-09 @ 12:29:58
Postat av: Linda Bride (fd Tegenfeldt)

JAG ÄLSKAR DEN REKLAMEN!!!

2008-09-09 @ 13:57:18
Postat av: Linda Bride

Grymt bra skrivet förresten.

2008-09-09 @ 13:59:25
Postat av: Sanna Carlsson

Riktigt bra skrivet erik! tummen upp

2008-09-09 @ 18:51:11
Postat av: elli

sjukt bra inlägg! Hoppas att det finns fler som du där ute!

2010-04-30 @ 17:58:08
Postat av: anna

Mkt bra inlägg!!!!!!!!

2010-05-22 @ 18:57:17
Postat av: T

Tycker inte alls att det var ointressanta ord. Heder till dig att du ens tänker i dom här banorna. Fast håller med den som sa till dig att inte tycka synd om oss tjejer, för det är det inte. Det finns sätt att resa sig ur sånt här och bli stark nog för att skita i vad som pressas på oss från samhället. Dessutom så tror jag att killar också är utsatta för en himla massa press. "Ni" ska vara framgångsrika, eller rika, eller iaf muskulösa osv. Och så ska "ni" vara "tuffa" inför varandra ofta. Och tjejer kan vara ganska vidriga dom med, mot killar såväl som mot tjejer. Finns kvinnor som trycker ner dom med. Handlar inte så mkt om kön direkt.. mer ett fegt beteende, och trasiga människor i en värld full av trasighet. Men det är inte BARA trasighet i den här världen, det finns mkt fint och kärlek också.



Dessutom så tycker jag ibland synd om killar för att ni inte kan få uppleva det fantastiska i att föda barn.Jag tror ibland att män vet om att kvinnor är så starka psykiskt(antar att naturen gjort oss sådana för att vi ska klara av att bära och föda barn, trots att vi är fysiskt sett oftast svagare än män), och att de gör dom skiträdda och får dom att blåsa upp sig och försöka trycka ner kvinnor.



Men gillade överlag ditt inlägg. Tyder på viss mognad. Tror också som du, att många män kanske varit kära i och tyckt om kvinnor som de inte vågat "stå" för, för att barbieidealet anses som status.



ursäkta långa kommentaren! :-) Tänk vidare du, och du kommer att få ett fint liv. Må gott!

2010-05-24 @ 10:23:03
URL: http://tempelgudinnan.wordpress.com/
Postat av: Frida

Bra Erik! Fortsätt ha en fri tanke! Det behövs förändring, enda stället man kan börja på är hos sig själv.



tack för att du delade med dig



2010-12-17 @ 15:39:38

Kommentera mera =):

Namn:
Slipp skriva nästa gång

E-postadress: (Bara jag som ser den)

Har du en blogg?

Skriv, skriv, skriv =)

Trackback
RSS 2.0